Historia

Parówki, trzynastki, kabany – każdy warszawiak i każda warszawianka na pewno choć trochę kojarzy ten kształt i te dźwięki. Tramwaje 13N były obecnej na ulicach naszego miasta przez 53 lata, stały się jednym z jego symboli. Widać je na wielu polskich filmach i serialach. Zostały opracowane i wyprodukowane tylko z myślą o Warszawie, choć kilka sztuk, nieco przypadkiem, pojawiło się Katowicach i kursowało po śląsko-dąbrowskiej sieci tramwajowej. W chorzowskiej fabryce Konstal powstało ich aż 840.

Najbardziej warszawski z warszawskich tramwajów

Trzynastki od późnych lat 50. zaczęły się zadomawiać na ulicach Warszawy. Podczas gdy ujednolicone i niemal identyczny typy tramwajów produkowane centralnie na Śląsku trafiały do wszystkich polskich miast z tramwajami, to trzynastki jeździły tylko w stolicy. Tramwaje te przez lata podlegały różnym przeobrażeniom. Zmieniono im wygląd czoła, kasety na tablice kierunkowe, w niektórych zainstalowano siedzenia pasażerskie z laminatu, nagrzewnice w przedziale pasażerskim czy przyciski do otwierania drzwi przez pasażera.

Największą przebudowę wykonano w 1994 roku w składzie tramwajów 13N o numerach taborowych 821 i 818. Zostały tam zainstalowane drzwi odskokowe otwierające się na zewnątrz z możliwością otwierania przyciskami przez pasażerów, laminowane siedzenia pasażerskie, jarzeniowe oświetlenie przedziału pasażerskiego, a wagon o numerze taborowym 818 stracił kabinę motorniczego, co zwiększyło jego pojemność. Na czole tramwaju zainstalowano dwa wyłupiaste reflektory, co spowodowało, że ten skład potocznie nazywany jest „żabą”.

Skład tramwajów 13N nazywany „żabą”

Zmierzch i powrót kultowego tramwaju

Po 1975 roku w miarę dostaw nowych tramwajów z rodziny 105N wagony 13N wycofywano z ruchu. W 2009 roku w eksploatacji było jeszcze 238 tramwajów tego typu. Ostateczne ich wycofanie spowodowane zostało dostawami nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów typu 120Na SWING, co nastąpiło po 53 latach od dostawy pierwszego wagonu, w niedzielę 4 stycznia 2013 roku.

Dzisiaj pięć tramwajów 13N pełni jeszcze funkcję techniczną w zajezdniach Tramwajów Warszawskich. Zachowaliśmy osiem tramwajów, które można spotkać na liniach specjalnych i turystycznych. Stały się symbolem stolicy, tak jak warszawska syrenka. Przemierzając warszawskie ulice dzień w dzień, od świtu do zmierzchu niczym jednookie cyklopy, pokonywały ulice miasta. Teraz wracają na ulice na nostalgiczną linię 36.

Obecnie pięć tramwajów 13N pełni jeszcze funkcję techniczną w zajezdniach Spółki Tramwaje Warszawskie. Dodatkowo zachowanych jest osiem tramwajów pasażerskich, które można spotkać na liniach specjalnych i turystycznych.